Film Review: Gissa vem som kommer till middag

Moviestore/REX/

Problem: hur man berättar en interracial kärlekshistoria på ett läskigt, icke-sensationellt och balanserat sätt. Lösning: gör det till ett drama med komedi.

Problem: hur man berättar en interracial kärlekshistoria på ett läskunnigt, icke-sensationellt och balanserat sätt. Lösning: gör det till ett drama med komedi., ”Gissa vem som kommer till middag” är en enastående Stanley Kramer-produktion, överlägsen på nästan alla tänkbara sätt, som undersöker ämnet med uppfattning, djup, insikt, humor och känsla. Spencer Tracy, Sidney Poitier och Katharine Hepburn huvud en perfekt rösterna. Ett landmärke i sin smakfulla introduktion av känsligt material till skärmen kan Columbia-utgåvan se ut som torrid b. o. svar under en långbenad teatralisk release.

William Roses ursprungliga manus kräver erkännande som en av de sanna ”stjärnorna” av den överlägsna produktionen., Script är korrekt motiverad hela tiden; dialog är punchy, skicklig och fri från att predika; dramatisk rytm är superb. Gjutning och riktning av Kramer är fantastiskt. Film kan uttömma de flesta superlativ när en analys är klar. Produktionsvärdena är starka hela tiden. George Glass var medproducent.

berättelsen täcker 12 timmar, från ankomst till, och avgång från, Frisco av Poitier och nykomling Katharine Houghton (Hepburns systerdotter, i en whammo-skärmdebut)., Tracy och Miss Hepburn är hennes föräldrar, av långvarig liberal övertalning, inför ett sant test av deras övertygelser: godkänner de att deras dotter gifter sig med en neger.

populär på sort

Poitiers föräldrar, Beah Richards och Roy E. Glenn Sr., står också inför frågan när de flyger upp till middag (därav titeln). Peripheral characters, som alla lägger till en dimension till den välutvecklade utställningen, inkluderar präst Cecil Kellaway, en familjevän, Isabell Sanford, Tracy-Hepburn Negro maid och Virginia Christine, en biz-partner till Miss Hepburn.,

mellan älskare och två uppsättningar av föräldrar, är varje möjlig interaktion utforskas mitt komedi vinklar som sträcker sig från vardagsrum förfining till syn gag, från bitter cynism att berätta ironi. Filmen måste ses som trodd.

förutom själva bilden finns det flera plusvinklar. Detta är den nionde teaming av Tracy och Miss Hepburn, och den sista, tyvärr; Tracy dog strax efter Huvud fotografering var klar. Äldre publik som kommer ihåg sin framgångsrika tidigare pix kommer att dras till den här, medan yngre folkmassor kommer att lockas av interracial romance.,

även för Poitier markerade film ett stort steg framåt, inte bara i sin beprövade skådespelarförmåga, utan i öppnandet av hans manustecken. I många tidigare filmer verkade han komma från ingenstans; han var en symbol. Men häri har han en familj, en professionell bakgrund, gillar, ogillar, humor, humör. Med andra ord är han en hel människa. Detta ensam är en stor prestation i manus, och för Poitier själv har hans redan erkända förmågor nu utökat casting horizons.,

för att påpeka att skådespelande höjdpunkter skulle vara att upprepa cast-noteringen; det räcker med att säga att Kramer kastade med omsorg och riktade på samma säkra sätt. Miss Houghton är en attraktiv, begåvad tjej som är igång. Fröken Sanford, hembiträdet, har inte varit i pix tidigare, enligt associate producer Glass; hon är också på väg till en stark start.

återkommande tema, interpolerat snyggt av Frank DeVol, är den sena Billy Hill ’ s ”the Glory of Love” (”Du måste ge lite, ta lite…”). Jacqueline Fontaine sjunger vid ett tillfälle., Över 30 år gammal får Shapiro-Bernstein copyright ett förtjänat nytt hyresavtal på livet. Resten av poängen är bra.

produktionskrediter Betygsätta en stor Nick — Robert Clatworthy produktion design och Jean Louis garderob i synnerhet. Vad som verkar vara något dåligt processarbete kan hänföras till Produktions vis-a-vis Tracys terminala sjukdom. Robert C. Jones utförde den skarpa redigeringen till en mycket bra 108 minuter.

berättelsen slutar på en positiv anteckning, lämnar publiken inte bara underhöll men med många en ny tanke på hur de skulle möta liknande situationer., Nästan varje bekant ras fördomar tas upp och, om inte rivas, åtminstone upplyst i detalj för att gnista bestämd mun. Vissa Dixie områden kanske inte gräva filmen, syn-osedda, men det är tillräckligt stor, och tillräckligt viktigt, att beordra skärmtid i dessa regioner.

1967: Bästa kvinnliga Skådespelare (Katharine Hepburn), Ursprungliga Berättelsen & Manus.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *