Film Review: Guess Who’ s Coming to Dinner

Moviestore/REX/

probleem: hoe een Interraciaal liefdesverhaal te vertellen op een literate, niet-sensationele en evenwichtige manier. Oplossing: maak er een drama van met komedie.

probleem: hoe een Interraciaal liefdesverhaal te vertellen op een geletterde, niet-sensationele en evenwichtige manier. Oplossing: maak er een drama van met komedie., “Guess Who’ s Coming to Dinner ” is een uitstekende productie van Stanley Kramer, superieur in bijna elke denkbare manier, die het onderwerp onderzoekt met perceptie, diepte, inzicht, humor en gevoel. Spencer Tracy, Sidney Poitier en Katharine Hepburn leiden een perfecte cast. Een mijlpaal in zijn smaakvolle introductie van gevoelig materiaal op het scherm, de Columbia release kan kijken naar verzengende b.o. reactie gedurende een langbenige theatrale release.het originele scenario van William Rose vereist erkenning als een van de echte” sterren ” van de superieure productie., Script is goed gemotiveerd te allen tijde; dialog is punchy, behendig en vrij van prediking; dramatische ritme is prachtig. Casting en regie door Kramer is geweldig. Film kan de meeste superlatieven uitputten tegen de tijd dat een analyse is voltooid. De productiewaarden zijn overal sterk. George Glass was associate producer.het verhaal gaat over 12 uur, van aankomst in, en vertrek uit, Frisco van Poitier en nieuwkomer Katharine Houghton (Hepburn ‘ s nicht, in een whammo screen debuut)., Tracy en Miss Hepburn zijn haar ouders, van lange tijd liberale overtuiging, geconfronteerd met een echte test van hun geloof: keuren ze het goed dat hun dochter trouwen met een neger.de ouders van Poitier, Beah Richards en Roy E. Glenn Sr., worden ook geconfronteerd met de vraag wanneer ze naar boven vliegen voor het diner (vandaar de titel). Perifere personages, die allemaal een dimensie toevoegen aan de goed ontwikkelde expositie, zijn priester Cecil Kellaway, een vriend van de familie, Isabell Sanford, de Tracy-Hepburn Negro maid, en Virginia Christine, een biz partner van Miss Hepburn.,

tussen de geliefden en twee sets ouders wordt elke mogelijke interactie verkend te midden van komedie hoeken die variëren van Salon verfijning aan het zicht gag, van bitter cynisme aan het vertellen ironie. Film moet gezien worden om te geloven.

behalve de pic zelf zijn er verschillende pluspunten. Dit is de negende samenwerking van Tracy en Miss Hepburn, en de laatste, helaas; Tracy stierf kort nadat de hoofdfotografie was voltooid. Oudere publiek die herinneren hun succesvolle prior pix zal worden aangetrokken tot deze, terwijl jongere menigten zal worden aangetrokken door de interraciale romantiek.,

ook voor Poitier betekende film een grote stap voorwaarts, niet alleen in zijn bewezen acteervermogen, maar ook in de opening van zijn scriptfiguur. In veel eerdere films leek hij uit het niets te komen; hij was een symbool. Maar hierin heeft hij een familie, een professionele achtergrond, houdt van, antipathieën, humor, temperament. Met andere woorden, hij is een heel mens. Dit alleen al is een grote prestatie in scenarioschrijven, en voor Poitier zelf hebben zijn reeds erkende vaardigheden nu de casting horizon verbreed.,

wijzen op acterende hoogtepunten zou zijn om de cast lijst te herhalen; het volstaat om te zeggen dat Kramer cast met zorg en gericht op dezelfde zekere manier. Miss Houghton is een aantrekkelijk, getalenteerd meisje dat op weg is naar een running start. Miss Sanford, de meid, is niet eerder in pix geweest, volgens associate producer Glass; nou, ze is ook goed begonnen.

terugkerende thema, mooi geïnterpoleerd door Frank Devol, is de late Billy Hill ‘ s “the Glory of Love”(“You’ ve Got to Give a Little, Take a Little…”). Jacqueline Fontaine zingt op een gegeven moment., Meer dan 30 jaar oud, de Shapiro-Bernstein copyright krijgt een verdiende nieuwe lease op het leven. De rest van de score is goed.= = productie = = Robert Clatworthy ‘ s productieontwerp en de garderobe van Jean Louis in het bijzonder geven een grote knipoog. Wat op het eerste gezicht slecht proceswerk lijkt te zijn, kan worden toegeschreven aan de vereisten van de productie ten opzichte van Tracy ‘ s terminale ziekte. Robert C. Jones voerde de scherpe montage uit tot een zeer goede 108 minuten.

verhaal eindigt op een vrolijke noot, waardoor het publiek niet alleen vermaakt wordt, maar ook met veel nieuwe gedachten over hoe ze met vergelijkbare situaties geconfronteerd worden., Bijna elk bekend raciaal vooroordeel wordt naar voren gebracht en, zo niet vernietigd, in ieder geval in detail belicht om duidelijk van mond tot mond te vonken. Bepaalde Dixie gebieden mogen niet graven van de film, zicht-ongezien, maar het is groot genoeg, en belangrijk genoeg, om het scherm tijd commando in die regio ‘ s.1967: beste actrice (Katharine Hepburn), origineel verhaal & scenario.